Čo je to EGR ventil

5 (100%) 2 votes

EGR ventil v moderných motoroch vie potrápiť svojich majiteľov

EGR ventil je súčiastka v automobile, ktorej hlavnou úlohou je znižovanie emisií výfukových plynov motorov. Princípom EGR ventilu je vedenie časti výfukových plynov späť do motora. EGR ventil ovláda prechod medzi sacím a výfukovým potrubím. Keď sa ventil otvorí, do sacieho potrubia sa vďaka podtlaku dostane určité množstvo výfukových plynov. Výfukové plyny sa zmiešajú vo valci s novou zmesou, a tým dochádza k zníženiu teploty horenia, čo v konečnom dôsledku vedie k zníženiu emisií. Inak povedané, časť spalín prejde spaľovacím procesom dvakrát – logicky čo bolo už spálené, znovu nehorí, a tak dôjde k zníženiu teploty horenia. V prípade benzínových motorov sa recirkulácia pohybuje rádovo v 10-20% z objemu nasávanej zmesi. U dieselových motorov sa táto hodnota pohybuje okolo 15-25%.

Za normálnych podmienok nepotrebuje EGR ventil žiadnu špeciálnu starostlivosť, iba raz za čas je potrebné ho vyčistiť od karbónových usadenín. Uvedomte si, že spaliny, ktoré sa vracia späť do motora pomocou EGR ventilu, neprešli žiadnym katalyzátorom či filtrom pevných častíc. Preto v prípade používaní nekvalitného paliva či v prípade, že motor spaľuje spolu s palivom i olej, sa EGR ventil rýchlo zanesie usadeninami. To spôsobí, že klapka vo ventile nezatvára a motor pri pridaní môže šklbať, automobil nadmerne dymí. Toto ďalej vedie k zníženiu výkonu motora v celom rozsahu otáčok. V poslednej fáze zanesenia automobil zle štartuje.

EGR ventil v katalógoch náhradných dielov, alebo v eshopoch hľadajte v kategórii príprava paliva alebo príprava zmesi a preplňovanie, prípadne regulácia vzduchu

Recirkulácia spalín síce prispieva k zníženiu emisií oxidov dusíka, avšak motoristi z tohto systému príliš radosť nemajú. Závady EGR sú totiž pomerne častým koloritom naprieč snáď všetkými modernými, hlavne potom vznetovými pohonnými jednotkami.

Problém predstavujú práve spaliny, ktoré sú mastné, takže ľahko zalepia šupátko EGR. To sa potom pohybuje ťažšie, až jedného dňa zostane visieť v jednej polohe. Ak v tej, v ktorej nedochádza k recirkuláciu spalín, motor možno zvyčajne naštartovať. Pokiaľ ale posúvač zatuhne v otvorenej polohe, teda v režime prepúšťania spalín do sania, motor s najväčšou pravdepodobnosťou nenatočím. A ak sa vám to náhodou podarí, po chvíli motor opäť zhasne, navyše sa bude z výfuku linúť biely dym. Zlá funkcia EGR ventilu sa prejaví tiež pri jazde, a to padaním motora do núdzového režimu, sprevádzanom stratou výkonu. Tento neduh trápil najmä agregáty používajúci ešte elektropneumaticky ovládané šupátko EGR. Ovládanie tak bolo nielen menej presné, ale súčasne poskytovalo aj obmedzené možnosti, ako s usadeninami bojovať. Lepšie sú v tomto systémy s elektromotorickým ovládaním šupátka. Aby nedošlo k zatuhnutí, sú v riadiacej jednotke motora algoritmy, vďaka ktorým dôjde k nútenému pohybu šupátka pri zhasínaní motora.

Servisy sa stretávajú tiež s problémami s chladičom EGR. Občas môže byť porézny, alebo sa rýchlo upcháva karbónom čo je problémom mnohých motorov.