Druhy brzdových kvapalín a ich vlastnosti
Brzdové kvapaliny, ich základné vlastnosti a rozdelenie
Brzdová kvapalina je najdôležitejšia kvapalina v aute pretože bez nej jednoducho nezastavíte vaše auto. Napriek tomu je najzanedbávanejšou „časťou“ automobilu samotnými motoristami ale bohužiaľ aj predajcami a servisnými technikmi.
Chemické zloženie a základné rozdelenie
V závislosti od chemického zloženia rozlišujeme tri typy brzdových kvapalín. Kvapaliny na báze silikónu, glykolu alebo minerálnych olejov. V automobilovom priemysle sa kvapaliny na báze minerálnych olejov takmer nepoužívajú s výnimkou Citroenu – LHM (Citroën liquide hydraulique). DOT3, DOT4 a DOT5.1 sú brzdové kvapaliny na báze glykolu a DOT5 je silikónová kvapalina.
Bod varu
Brzdový okruh vozidla je závislý na nestlačiteľnosti kvapaliny. Ak však kvapalina dosiahne bod varu v bode varu, funkcia brzdy je už zhoršená. Pre brzdové kvapaliny rozlišujeme suchú teplotu varu a teplotu varu. Mokrý bod varu charakterizuje kvapalinu do určitej miery kontaminovanú vodou.
Farba
Nemôžeme povedať podľa farby kvapaliny jednoducho. Tekutiny sú farbené výrobcom len na účely lepšieho pozorovania akéhokoľvek úniku z obvodu. DOT3 je číra, svetlo žltá, modrá a vínová. DOT4 číra, bledožltá a vínová. DOT5.1 číra, svetlo žltá a modrá. DOT5 fialová alebo fialová.
Kinematická vyskozita
Brzdové kvapaliny musia spĺňať skúšku viskozity pri -40 ° C. Minimálna viskozita pri tejto teplote musí byť u DOT3 1500 mm / s², u DOT 4 1800, DOT 5 900 a DOT5.1 tiež 900.
Absorpcia vody
Tekutiny na báze glykolu sú hygroskopické. Znamená to, že absorbujú vodu z okolia. Tekutiny na báze silikónu sú hydrofóbne, neabsorbujú vodu.
Hygroskopické kvapaliny v servisnom intervale degradujú a znižujú ich teplotu varu kvôli absorpcii vody. Zároveň je ale vďaka tejto ich vlastnosti zabezpečené rovnomerné rozptýlenie vody v brzdovej kvapaline a nevznikajú teda väčšia zhluky vody, ktoré by spôsobili fatálne zlyhanie brzdového systému. Každá kvapka vody by vytvorila plynové vrecko pri teplote 100 ° C.
Dostupné druhy brzdových kvapalín a základné parametre
- DOT3 je glykolová brzdová kvapalina s teplotou varu najmenej 205 ° C a teplotou varu najmenej 140 ° C. Absorbuje asi 1 až 2 percentá vody za rok, v závislosti od okolitých podmienok. Je miešateľná s DOT4 a DOT5.1, takže pri výmene kvapaliny (napr. Prechod z DOT4 na DOT5.1) nemusí byť okruh nijako vyplachovaný.
- DOT4 je glykolová brzdová kvapalina s teplotou varu najmenej 230 ° C a teplotou varu najmenej 155 ° C. Absorbuje asi 1 až 2 percentá vody za rok, v závislosti od okolitých podmienok. Používa sa v autách s vyššou náročnosťou na účinnosť brzdenia a ABS, ESP, atď. Takže dnes v tieni.
- DOT5.1 je glykolová brzdová kvapalina s bodom varu najmenej 260 ° C a teplotou varu najmenej 180 ° C. Absorbuje asi 1 až 2 percentá vody za rok, v závislosti od okolitých podmienok. Používa sa vo veľmi náročných brzdových systémoch. Napríklad v motorsportu.
- DOT5 je silikónová brzdová kvapalina s teplotou varu najmenej 260 ° C a teplotou varu najmenej 180 ° C. Je hydrofóbny, takže neabsorbuje vodu z okolia. Nepoškodzuje lak vozidla a je kompatibilný s väčšinou gumových častí. Absorbuje veľa okolitého vzduchu, čo spôsobuje rýchlejšiu reakciu brzdy. V prípade kontaminácie vody sa brzdový systém okamžite zlikviduje. Používa sa v veteránoch, vojenskej výbave, niektorí výrobcovia ju používajú aj na cestovanie. Nie je vhodný na pretekárske použitie, pretože jeho stlačiteľnosť sa zvyšuje pri vyšších teplotách.