Filter DPF/FAP

5 (100%) 5 votes

Na čo je v aute filter pevných častíc a ako ho udržiavať v kondícii

Ak je filter pevných častíc zanesený,  u väčšiny áut sa citeľne znižuje aj výkon. V lepšom prípade stačí drobný zásah servisného mechanika, ktorý filter prečistí. V horšom je nutná jeho výmena. Pri oznámení ceny nového filtra si väčšina majiteľov sadne doslova na zadok (filter môže prísť aj na 1/10 obstarávacej ceny auta).

Filter pevných častíc * FAP – Filtre Anti Particules * DPF – Diesel Particle Filter

Pri priechode výfukových plynov cez filter sa na ňom veľké pevné častice zachytia. Filter sa tak postupne upcháva a výfukové plyny majú stále menej šancí „prejsť“.

Aby sa nemusel filter čistiť ručne, je pred i za filtrom monitorovaný tlak. Ak je za filtrom väčší pokles tlaku, spustí sa tzv. regenerácia, ktorá nie je nič iné ako spálenie sadzí vyššou teplotou (550 ° C).

Niektoré vozidlá (najmä Citroën a Peugeot, VW) používajú systém dodatočného primiešavania aditív do nafty v nádrži. Tieto aditíva sú umiestnené v separátnej nádrži a ich zapracovanie sa riadi snímačom otvorení viečka nádrže a snímačom hladiny paliva v nádrži. Pri tankovaní riadiaca jednotka toto registruje pomocou snímača otvorenia nádrže a po jej opätovnom uzavretí na základe informácie snímača hladiny paliva zistí, koľko paliva bolo natankované, a podľa tejto informácie nadávkuje aditívum do nádrže. Pridanie aditíva znižuje zápalnú teplotu sadzí. Dôvodom pre použitie aditív je napríklad to, že sa DPF z konštrukčných dôvodov nachádza ďalej od motora a vyvolanie regenerácie bez aditív (zdvihnutia teploty v DPF) by bolo veľmi ťažké a neefektívne. V prípade vozidla, ktoré dlhodobo nemá doplnené aditíva, sú regenerácie neúčinné alebo neprebehnú vôbec a po určitej dobe dôjde k úplnému zaneseniu filtra sadzami.

Aby sme si uvedomili ako sa dá vyčistiť DPF za pomoci tepla a aditíva. Ak nevlastníte vozidlo, vybavené systémom dodatočného primiešavanie aditív do nafty, jazdíte skôr krátke vzdialenosti, očakávajte, že sa Vás táto téma už čoskoro bude týkať.

Ak je už váš DPF/FAP filter zanesený sadzami, urobte to čo radia automobilky.

  • Vezmite auto na prechádzku !!! Vyjdite na najbližšiu diaľnicu a „šliapnite nato“. Je dôležité aby sa usadené sadze uvoľnili a došlo tak k lepšej priechodnosti filtra. Ide o regeneráciu, ktorá nie je nič iné ako spálenie sadzí vyššou teplotou (550 °C).

  • Použite aditívum !!! Doporučujeme palivový kondicionér BEP, ktorý má aj v tejto oblasti skvelé výsledky. Ide o to, že (pridanie aditíva znižuje zápalnú teplotu sadzí), sadze sa netvoria v tak veľkom množstve ako pred použitím. Počas každodennej jazdy sa začnú sadze spaľovať a nie usadzovať.

Primárne chceme DPF/FAP filter vyčistiť, preto potrebujeme niečo čo zníži tvorbu sadzí

Jednou z týchto látok je FEROCEN, ktorý dokáže zaistiť rýchle a dokonalé prehorenie paliva v spaľovacích komorách. V priebehu tohto procesu sa vytvára oxid železitý, ktorý likviduje karbónové usadeniny. Tie postupne zhoria a na kovových častiach sa vytvára mikroskopická ochranná vrstva. Ferocén funguje vďaka spaľovacím teplotám, aj ako mazivo. V dôsledku toho sa znižuje koeficient trenia, je zaistený hladší chod motora a eliminuje sa tzv. „klepanie”. V roku 1973 dostali vedci Fischer a Wilkinson za výskum vlastností ferocénu Nobelovu cenu.

  • Pri dokonalejšom a intenzívnejšom prehorení paliva začínajúce sadze končia na špičke plameňa = horenie je bez vzniku sadzí.

  • Dochádza k menšej tvorbe sadzí a tým sa zníži zanášanie filtra pevných častíc.

  • Extrémna rýchlosť vyhorenia paliva, už za 4ms (namiesto obvyklých 12-16ms)

Palivový kondicionér vo forme tabliet BEP obsahuje tento dôležitý chemicky upravený ferocén, vďaka ktorému sa nebude tvoriť tak veľké množstvo sadzí.

Stačí pridať palivový kondicionér pred tankovaním paliva. Je potreba vypáliť sadze rýchlou jazdou (teplotou). Tým sa navráti stratený výkon motora. Aplikujte ďalej palivový kondicionér, až do chvíle kým nebude DPF čistý. Akonáhle by sa prestalo primiešavať podporný prostriedok do nafty, začne sa tvoriť opäť veľké množstvo sadzí a DPF sa opäť upchá. Ako prevenciu pred zanášaním DPF filtra doporučujeme používať BEP pravidelne.

Účinok, ktorý železo-organické zlúčeniny, najmä ferocén a ich deriváty majú pri podpore spaľovania, vyplívajú z mnohých technických správ, ktoré sa týmto problémom zaoberajú poukazujú na fakt, že filter pevných častíc je možné regenerovať aditívami, ktoré sú primiešavané do motorovej nafty. Tieto aditíva obsahujú prídavné látky, ktoré znížia zápalnú teplotu pevných častíc sadzí a tým dochádza k ich menšej tvorbe.

Vzhľadom na to, že železo-organické zlúčeniny, ako sú ferocén, nie sú bežne v pevnej forme vhodnej pre dávkovanie do palív, sa používajú roztoky, aby pri spaľovacom procese tieto roztoky, obsahujúce zlúčeniny železa-organických kovov bola ďalej použitá, musí byť vysoko koncentrované, tak, aby sa v rozmedzí od -40 ° C do + 90 ° C, stali stabilné a nemali pri nízkych teplotách príliš veľkú viskozitu. Ak je použité presné dávkovanie železa-organických kovov je dávkovanie povolené.

Zloženie BEP aditíva bolo najprv používané ako roztok pre zníženie tvorby sadzí za pomoci hlavné zložky katalyzátora horenia (ferocén). Postupom času a vývojom sa prišlo na spôsob, ako tieto roztoky začať vyrábať a aplikovať v palive bez možnosti poškodenia motora v pevnom skupenstve (tabliet) z dôvodu jednoduchej aplikácie a pokroku vedy.

Filtre pevných častíc kde bol použitý katalyzátor značky BEP, vykazovali menšie zanášanie sadzami.

Tento kondicionér do paliva vo forme malej tabletky bol vytvorený aj za účelom zabezpečiť regeneráciu filtra pevných častíc pomocou katalyzátora aj pri nízkych teplotách a znížiť tvorbu sadzí, ktorá vedie k postupnému zanášaniu DPF filtra.

Pravidelne používajte kondicionér do paliva BEP ktorý zlepšuje vlastnosti paliva, šetrí náklady na prevádzku motorového vozidla, pomáha udržiavať motor, palivový a výfukový systém v čistote a kondícii a už nikdy na vašom aute nebude potrebné mechanicky filter čistiť a ani kupovať nový.