Prečo nový moderný motor „žerie“ olej

5 (100%) 1 vote

Za spotrebou motorového oleja je jednoznačne kvalita motora.

Ako je možné, že nový moderný motor spotrebúva olej a výrobcovia v návode na obsluhu tvrdia, že spotreba až jedného litra oleja na 1.000 prejdených kilometrov je v norme. Liter je samozrejme prehnané množstvo, ale je to jednoznačný alibizmus zo strany výrobcov a vyhýbanie sa zodpovednosti. Avšak spotreba dajme tomu do dvoch deci oleja na tisíc kilometrov jazdy ešte nemusí mať z dlhodobého pohľadu na kondíciu motora žiadny negatívny vplyv. Olej môže agregátom prechádzať bez škôd, najmä ak sa spaľuje rovnomerne na všetkých valcoch.

Motor, ktorý nie je opotrebovaný, spotrebúva olej najčastejšie kvôli nedostatočnej kvalite povrchu valcov, teda nekvalitnému honovaniu, laicky povedané, nedokonale hladký povrch. Ďalej býva na vine nepresná ovalita piestov či valcov. To prvé je vec ich náročnej výroby, to druhé môže byť dané aj konštrukčne, ako konštruktéri motora zvládli nerovnomernú tepelnú rozťažnosť hliníkových piestov a oceľových blokov, počítajúc s rýchlejším ohrevom piestov oproti zvyšku motoru. Citeľné je to hlavne pri motoroch s veľkým vŕtaním. Piest sa nesmie zadrieť ani v kritickej fáze, teda chvíľu po štarte, keď už je zahriaty, ale motor ešte nie. S väčšími vôľami medzi piestom a valcom riziko zadretia klesá, rovnako ako klesá aj trenie ale stúpa spotreba motorového oleja. Znižovanie trenia je pritom spôsob, ako znížiť spotrebu paliva a z nej vyplývajúce emisie CO2.

Na tieto parametre kladú výrobcovia dôraz, ale na druhej strane opomínajú hľadiska spotreby oleja, ktorému väčšia vôľa neprospieva. Moderné výkonné a úsporné motory s extrémnym tepelným namáhaním piestov tak môžu mať vyššiu spotrebu oleja než ich predchodcovia. Vyššia spotreba oleja sa môže prejavovať a možno ju tolerovať tiež v období zábehu, kedy sa povrchy na seba ešte len prispôsobujú. Ďalší negatívny vplyv na spotrebu oleja má nielen časté využívanie plného výkonu, ale aj pravý opak, teda ak hlavne v zime jazdíte veľa pomaly, motor pracuje dlho podchladený a nemusí sa vôbec zahriať na prevádzkovú teplotu počas krátkej jazdy napríklad do a z práce.

V jednej vete sa ale dá zhrnúť, spotrebu oleja medzi výmenami ovplyvňuje v najväčšej miere kvalita výroby a kvalita materiálu, ako a z čoho je motor vyrobený.