Škrtiaca klapka a jej význam

5 (100%) 2 votes

Škrtiacu klapku nájdete dnes v benzínových ako aj v naftových motoroch

Škrtiaca klapka má na starosti kvantitatívne riadenie prívodu vzduchu do motora. Je napojená na pedál plynu (mechanicky alebo elektricky), ak vodič požaduje zrýchlenie a šliapne na plyn, klapka sa otvorí (a naopak). Ak je účelom riadenia motora miešať správny pomer paliva a vzduchu, potom sa škrtiaca klapka stará o to druhé. Niektoré autá škrtiace klapky nemajú – napríklad BMW so systémom Valvetronic (úlohu škrtiacej klapky preberá sací ventil s variabilným zdvihom) alebo turbodiesely, ktoré regulujú len množstvo vstrekovaného paliva (populárna lacnejšia rada TDi škrtiacu klapku nemá vôbec, moderné turbodiesle s DPF opäť klapku majú). Niektoré motory vedia za určitých podmienok škrtiacu klapku nepoužívať a prísun vzduchu regulujú vytváraním a riadením rezonancie v saní. Škrtiaca klapka je vcelku nežiaduce súčiastka, pretože aj v plne otvorenom stave pôsobí ako restriktor a spôsobuje pneumatické straty znižujúce účinnosť motora. Iný dostatočne lacný spôsob na riadenie prietoku vzduchu však zatiaľ k dispozícii nie je.

Škrtiacej klapky bývajú dvojaké – s lankom a bez lanka. Plne elektrická variant pozostáva z telesa klapky, servomotorčekov a dvojitého potenciometra (alebo Hallove sondy). Riadiaca jednotka hovorí servomotorčekom, o koľko sa má otočiť, spätná väzba nastáva cez potenciometer. Tento systém je obvyklý u všetkých novších áut a označuje sa ako e-gas alebo drive-by-wire. Mechanická varianta umožňuje ovládať klapku lankom od pedálu, pričom vo voľnobehu je lanko odpojené a servomotorček sa stará len o riadenie voľnobehu. Potenciometer je tam tiež, ale funguje v podstate len ako snímač polohy plynového pedála. Mechanická variant je zábavnejšia, pretože auto reaguje na plyn okamžite a nie až za pol hodiny, ale bohužiaľ emisné predpisy núti výrobcov čím ďalej častejšie nasadzovať čisto elektronický plyn.

Škrtiacu klapku v katalógoch náhradných dielov, alebo v eshopoch hľadajte v kategórii príprava paliva alebo príprava zmesi a preplňovanie, prípadne regulácia prívodu vzduchu

Teleso škrtiacej klapky je spravidla odliatok zo zliatiny hliníka a zinku, klapka samotná býva z duralu, uložená v ložiskách alebo puzdrách. Prevodový mechanizmus je z plastu a je pod plastovým krytom, ktorý by mal byť vodotesný. Škrtiaca klapka ako komponent je nerozoberateľná a neservisovateľná, všetky amatérske zásahy do nej vedú k zmene nastavenia jej elektrických a mechanických charakteristík. Ak niekto na nete ponúka „repasáciu“ škrtiacich klapiek, potom nepočítajte s pozitívnym výsledkom. Existujú aj plastové škrtiacej klapky. Zhora je na teleso škrtiacej klapky nasadený kryt vzduchového filtra alebo nejaké hadica vedúca k nemu, zdola je teleso škrtiacej klapky priskrutkované k saciemu potrubiu.