Štartovať auto v zavretej garáži je veľmi zlý nápad – kvôli kysličníku uhoľnatému

Rate this post

Oxid uhoľnatý je veľmi známy plyn, ktorý každý rok plní čiernu kroniku tragédiami.

Píšeme, že je známy, no jeho najväčšia záludnosť spočíva v tom, že nie je cítiť. A nemá ani chuť, nedráždi pokožku… keď sa ho človek nadýcha, ocitne sa s v akútnom ohrození života. Preto nikdy neštartujte auto alebo motorku len tak v uzavretej garáži.

Nenápadný plyn, nad ktorým málokto uvažuje ako nad jedom a pritom práve on má v histórii našej Zeme na svedomí najviac ľudí. Vzniká pri nedokonalom horení. V minulosti, keď niekde horelo, tak sa ľudia skôr udusili ako zhoreli. Je to tým, že tento oxid v krvi na seba viaže hemoglobín a narúša schopnosť krvi dopravovať kyslík po tele. Človek sa udusí.

Aj na Slovensku máme veľa smutných prípadov z prítomnosti. Najväčšia tragédia sa stala v Košiciach v roku 1995, keď vo VSŽ prasklo potrubie a kysličník uhoľnatý zabil 11 ľudí. Vygooglite aj iné smutné prípady – napríklad, keď si žena zakúrila v aute, ktoré stálo v garáži, alebo jeden prípad sa stal dokonca na zimnom štadióne, kde prišlo zle hráčom aj rozhodcom.

Dosť veľa ľudí sa nazdáva, že riziko otravy oxidom uhoľnatým hrozí najmä tam, kde je zlé kúrenie, upchatý komín, staré kachle, pokazené naftové ohrievače… Moderné autá by mali byť veľmi bezpečné a dobre vybavené potrebným katalyzátorom. Horšie je to u starších áut alebo dokonca u veteránov, u tých už z typického benzínového zápachu cítite, že vodič musí byť o týchto veciach dobre informovaný. Mimochodom, detektory na zistenie tohto problému, nie sú vôbec drahé a dajú sa zohnať už pod dvadsať eur.

V prípade poruchy katalyzátoru je tu sonda, ktorá vodičovi indikuje na palubnej doske, že niečo nie je v poriadku. Určite by ste svetielkujúcu kontrolku nemali dlho ignorovať, nejde totiž len o zvýšené emisie. Katalyzátory sa časom opotrebúvajú a keď odíde pred emisnou kontrolou, môže to byť už nebezpečné – len množstvo oxidu uhoľnatého, ktorý ostane vo výfuku, môže spôsobiť otravu niekoľkých ľudí v garáži. Je to skrátka tichý zabijak.

O účinkoch oxidu uhoľnatého tušili už v starom Grécku, písal o tom Aristoteles a bol to dokonca aj spôsob popravy – zavrieť človeka do miestnosti s páleným uhlím. Ale aj dnes nájdeme veľa ľudí, vodičov, ktorí o tom nevedia. Napríklad v USA pri správach o hurikánoch často počuť smutné štatistiky, že zahynulo toľko a toľko ľudí. Avšak väčšina neumrie tak, že sa utopia alebo na nich niečo spadne – stane sa im to, keď sa skryjú do garáže a naštartujú auto, aby sa zohriali.