Vzduchový filter a jeho vlastnosti

5 (100%) 4 votes

Základná charakteristika vzduchového filtra

Hlavná funkcia vzduchového filtra spočíva v oddelení nečistôt zo vzduchu. Čistota nasávaného vzduchu ovplyvňuje podstatným spôsobom spoľahlivosť a životnosť motora.Vzduchový filter má za úlohu chrániť motor vozidla pred prachom a drobnými nečistotami, nachádzajúcimi sa vo vzduchu, ktorý do motorovej časti prúdi cez prednú masku a chladič. Vzduch smeruje k filtru, ktorý zabraňuje nečistotám vo vstupe do motora a tak predchádza k jeho prípadnému poškodeniu. Vzduchový filter je neoddeliteľnou a dôležitou súčasťou automobilu, pretože cez tento filter motor „dýcha“ a vyžaduje si presný pomer zmesi vzduchu a paliva. V moderných autách sú kladené na filtračné zariadenia vysoké nároky s ohľadom na funkčnosť, spoľahlivosť, životnosť, komfort zákazníka (dlhé výmenné lehoty) a šetrnosť k životnému prostrediu. Vzduchový filter zaisťuje prívod čo najčistejšieho vzduchu do motora a má tiež pozitívny vplyv na hlučnosť sacieho traktu motora. Nadmerne znečistený vzduchový filter má negatívny vplyv na výkon motora a spotrebu paliva, môže prepúšťať vo zvýšenej miere prach a jemné častice piesku, čo vedie k nadmernému opotrebovaniu motora, zníženie jeho životnosti a zhoršeniu výkonových a emisných parametrov. V konečnom dôsledku môže byť opotrebenie motora tak značné, že ho vyradí z činnosti. Konštrukcia týchto filtrov je veľmi jednoduchá a preto sú aj cenovo oveľa prístupnejšie ako náhradné diely a zariadenia v aute, ktoré sa môžu poškodiť v prípade ak nedochádza k ich pravidelnej výmene. Ak teda vzduchový filter neplní správne požadovanú funkciu, môže dôjsť k celej rade veľmi vážnych problémov, ktoré vždy nemusí vodič včas zistiť.


Vlastnosti vzduchového filtra

Vzduchové filtre kruhové, teda s vložkou v tvare prstenca alebo valca, majú tradičné konštrukciu používanú u osobných automobilov, v ktorých je pod kapotou dostatok miesta pre plášť pomerne veľkých rozmerov. V súčasnej dobe sa u vyrábaných modelov osobných automobilov priestor určený pre systém prívodu vzduchu značne zmenšil vzhľadom k montáži mnohých dodatočných systémov (napr. klimatizácia). Preto sa v nich systémy s kruhovými filtrami objavujú veľmi zriedka. Boli vytlačené panelovými vzduchovými filtrami, ktoré sa vďaka svojej špecifickej konštrukcii vyznačujú výhodnejším pomerom filtračnej plochy k objemu plášťa. Z prevádzkového hľadiska sú kruhové filtre rovnako dobré ako panelové, pretože o kvalite filtra rozhodujú predovšetkým jeho úžitkové vlastnosti, ako je účinnosť filtrácie, prietokový odpor a pohlcovanie nečistôt. Vzhľadom na okolnosť, že pod kapotou teraz vyrábaných automobilov je prakticky využitý každý cm3. Panelové vzduchové filtre, už napovedá sám názov, hovorí o malej konštrukcii panelu, teda ploché. Technológia ich výroby je ťažšia ako u kruhových filtrov vzhľadom k tvaru filtračnej prepážky a potrebe používania v mnohých prípadoch segmentov zväčšujúcich pevnosť filtra počas prevádzky. Avšak vyššie uvedené výhody používania tejto konštrukcie a možnosť automatizácie výrobného procesu spôsobili, že filtre tejto konštrukcie našli široké použitie v automobilovom priemysle.


Vzduchový filter a jeho kontrola, údržba a výmena

Pri výmene motorového oleja je potrebné skontrolovať aj mieru znečistenia vzduchového filtra. Zo skusenosti predčasná výmena vzduchového filtra neovplyvňuje prevádzkové vlastnosti automobilu a má vplyv iba na pocit užívateľa, Toto je priamo geniálna myšlienka, zvlášť potom za situácie, keď o aktuálnom stave filtra nie je známe vôbec nič. Aktuálny stav filtra posudzuje bežný užívateľ vizuálne (v lepšom prípade, to je ten prípad, keď sa vôbec niečo snaží posúdiť) a vtedy aj filter, vizuálne posúdené, zanesený, resp. vizuálne sa jasne líšiace od nového, stále nemá vplyv na merateľné prevádzkové vlastnosti auta.

Automobilky odporúčaný interval výmeny vzduchového filtra stále predlžujú. Zatiaľ čo predtým bolo bežné meniť filter po 10 tisícoch km, dnes je u VAG normálny interval 60 tis a u GM niekde dokonca 90 tis km.

Vzduchový filter by ste mali meniť podľa jeho znečistenia. Nie v závislosti na najazdených kilometroch. Prejdené kilometre slúži len ako orientácia pre kontrolu stavu vzduchového filtra. Niektorí odborníci tvrdia, že by sa mal filter meniť už okolo 5 tis km a to spoločne s motorovým olejom. To je ale asi príliš časté pre väčšinu užívateľov. 10 tis km by mal byť interval pre vozidlá v prašnom prostredí a 20 tis km by mal byť štandard.

Fram, jeden z najväčších výrobcov filtrov odporúča interval pod 20 tis km.