Zimné pneumatiky

5 (100%) 3 votes

Prečo zimné pneumatiky ?

Pneumatiky sú jediným styčným bodom medzi automobilom a vozovkou. Preto je veľmi dôležité mať správne informácie o výrobku, ktorý kupujeme, aj o podmienkach jeho používania. Prostredníctvom tejto príručky o pneumatikách sa môžete dozvedieť informácie o fungovaní pneumatiky. Taktiež vám poskytneme najlepšie rady a tipy pre kúpu a údržbu pneumatík. Cieľom tejto príručky je poskytnúť všetky informácie potrebné k tomu, aby ste sa objektívne a vecne mohli rozhodnúť pre kúpu správnych pneumatík a používať svoje pneumatiky za najlepších podmienok.


Zimné pneumatiky

Jedná sa o pneumatiky, ktorým sa hovorí aj pneumatiky na sneh, lamelové alebo lamelizované pneumatiky (výskyt niekoľkých stoviek drážok alebo lamiel v gume pneumatiky umožňuje lepší pohyb na snehu), všeobecné odporúčanie je používať tieto pneumatiky na všetkých kolesách od okamihu, keď teplota klesne pod 7 stupňov.

M + S je značenie, ktoré znamená Mud and Snow (Bahno a sneh). Takto sú označované pneumatiky pre 4X4 a zimné pneumatiky. Prítomnosť tohto značenia znamená, že je možné znížiť index rýchlosti oproti indexu rýchlosti použitému pôvodne na vozidle a že táto pneumatika vykazuje lepšiu ovládateľnosť v bahnitom teréne alebo snehu než štandardné pneumatiky.


Pneumatiky ‘All Seasons’, teda celoročné pneumatiky

Ide o pneumatiky, ktorých vlastnosti sú napriek tomu viac podobné letným pneumatikám ako zimným pneumatikám. Dôvodom pre tento typ pneumatík je možnosť používať jeden druh pneumatík po celý rok. Zimné pneumatiky sa opotrebujú veľmi rýchlo, pretože ich guma sa vo vyššej teplote zmäkčuje, a letná pneumatika stráca priľnavosť v zime, pretože jej guma je príliš tvrdá, celoročná pneumatika je teda kompromisom, ale ako všetky kompromisy nemôže ponúknuť priľnavosť a ovládateľnosť zimné pneumatiky pri nízkych teplote a neponúkne vlastnosti letné pneumatiky v teplom počasí.


Prečo sa jazda na zimných pneu v lete neoplatí

Povinnosť zimnej výbavy končí už v apríli, aj napriek tomu niektorí vodiči aj naďalej dochádzajú zimné pneumatiky. Otrlí motoristi dokonca na zimnom obutí jazdia celé leto. Pritom jednoznačnou motiváciou k prezutiu na letné pneu je zníženie nákladov na prevádzku vozidla. Zimná pneumatika totiž v letných mesiacoch zvyšuje spotrebu paliva, zároveň dochádza k rýchlemu opotrebovaniu dezénu a zhoršenie jazdných vlastností.

Zimná pneumatika je určená pre prevádzku pri teplotách nižších ako 7 ° C. V letných mesiacoch však teplomer bežne ukazuje teploty nad 30 ° C, čo znamená teplotu vozovky aj viac ako 50 ° C. Zmes zimné pneu je pritom určená do nízkych teplôt. Navyše je dezén navrhnutý tak, aby zadržiaval sneh a zároveň uľahčoval priechod vody. Pozitívne vlastnosti zimného obutia sa v horúcich dňoch mení v negatíva, dochádza totiž k zníženiu ovládateľnosti vozidla, komfortu jazdy a vyššej spotrebe.


Zhoršenie jazdných vlastností

Zimná pneumatika sa pri vysokých teplotách zahrieva a stáva sa veľmi mäkkou a nestabilné. V dôsledku toho dochádza k nepresnému ovládanie vozidla kvôli vyššiemu počtu lamiel u zimného dezénu. Navyše majú zimné pneu na rozpálenej vozovke výrazne dlhšiu brzdnú dráhu, ktorá sa môže predĺžiť až o 20 metrov. Príčinou zhoršenia jazdných vlastností a sťaženie vedenie vozidla je nižšia styčná plocha s vozovkou. U letné pneumatiky vás pri rovnakom rozmere na ceste drží odtlačok pánske dlane, naopak u zimné iba odtlačok dlane dámske. Ak sa už vodič rozhodne zimné pneumatiky dochádzať, tak len v jarných či jesenných mesiacoch. Rozpálená letné vozovka totiž nie je pre zimné obutie vhodná. Rýchlejšie opotrebenie pneu

Zimná pneumatika je vyrobená z mäkšej zmesi ako letná pneu a jazda pri vysokých teplotách mäknutie ešte znásobuje. Práve kvôli tomu dochádza k rýchlejšiemu opotrebovaniu vzorky u zimného obutia. V letnom období sa opotrebenie dezénu zvyšuje približne o 20% oproti zimným mesiacom. Aby nedošlo k úplnému znehodnoteniu pneumatík, treba jazdu na rozohriatych vozovkách prispôsobiť zimným pneu. Štýl jazdy by tak nemal byť dynamický, motoristi by sa mali snažiť dosiahnuť maximálne plynulé a pokojné jazdy. Aj napriek zmenu charakteru konania sa však miera opotrebenia zníži iba čiastočne, čo vodičom nutne prináša náklady spojené so skorším obstaraním nových zimných pneu. Vyššia spotreba pohonných hmôt

Pri používaní zimného obutia v letnom období je nutné počítať aj s vyššou spotrebou pohonných hmôt. Pneumatika totiž pri vysokých teplotách mäkne a v dôsledku toho dochádza k vyššiemu valivému odporu. Priemerná spotreba pohonných hmôt sa tak môže podľa typu automobilu na každých sto kilometroch vyšplhať až o niekoľko desatín. Náklady na prevádzku vozidla sa preto môžu pri dlhých cestách významne zvýšiť. Pneumatika sa podieľa zhruba na piatich, v niektorých prípadoch až na desiatich percentách, celkovej spotreby paliva. Väčší valivý odpor pneumatiky prirodzene zvyšuje aj spotrebu vozidla. Vyššia spotreba znamená tiež viac splodín a negatívny dopad na životné prostredie.
Vysoká hlučnosť a nízky výkon

Pri výpočte negatívnych vlastností, ktoré prináša používanie zimných pneumatík v lete, by sme nemali zabudnúť ani na zvýšenú hladinu hluku a nižší výkon pneumatiky. Vyššia hlučnosť zimných pneu je spôsobená odlišným dezénom, ktorý má oproti letnému obutie iný tvar a usporiadanie lamiel. Kvôli tomu dochádza najmä pri vysokých rýchlostiach na posilnenie hluku, ktorý znižuje komfort posádky. Jazda v teplých dňoch zároveň obmedzuje výkon pneumatiky. Navyše sa zimné obutie v lete rýchlejšie zosúva a dochádza k znižovaniu hĺbky dezénu, čo tiež prispieva k obmedzeniu výkonnosti pneu.


Ďalšie dôvody prečo používať zimné pneumatiky?

V mnohých krajinách Európy predpisy vyžadujú použitie zimných pneumatík. Len zimné pneumatiky poskytnú bezpečie pri teplotách pod +7 C. Na rozdiel od letných, zimné pneumatiky nemôžu „zmrznúť“. To znamená optimálny jazdný komfort a bezpečné jazdné vlastnosti. Moderné zimné pneumatiky ponúka rovnako atraktívny vzhľad ako pneumatika letné. Súčasné zimné pneumatiky sú rovnako tiché a komfortné ako pneu letné, vďaka prepracovanej silika zmesi, sa dokonca ani rýchlejšie neopotrebovávajú.


Stačia len dve zimné pneumatiky?

Hoci možnosť výmeny iba dvoch zimných pneu sa javí finančne lákavá, montáž zimných pneumatík na záberovú os a ponechanie letných na voľne otáčajúcej sa osi Vás reálne vystavuje vyššiemu riziku.

Vozidlo s pohonom zadnej nápravy, zadných kolies.

V prípade intenzívneho brzdenia sa váha vozidla prenáša na prednú os. Vozidlo s pohonom zadnej osi je spomalené predovšetkým vďaka letným pneumatikám namontovaných na prednej osi, ktoré však majú malú adhéziu. Brzdná dráha sa dramaticky predlžuje.

Vozidlo s pohonom prednej nápravy, predných kolies.

Keďže je veľký rozdiel medzi záberovými a bočnými silami, vozidlo len na dvoch zimných pneumatikách sa veľmi ľahko stane nestabilný pri prejazde zákrutou a skôr prechádza do šmyku. Preto platí, že pre dosiahnutie maximálnej bezpečnosti je nutné namontovať zimné pneumatiky na všetky štyri pozície. Pamätajte tiež na dôležitosť kontroly hĺbku dezénu ktorá musí byť najmenej 4mm,  a pravidelnosť hustenie (je potrebné sa riadiť výrobcom vozidla).

Pridaj komentár